LAPORAN HARI PAMERAN
KARNIVAL INOVASI DAN KREATIVITI BBM BACAAN
TARIKH
24 NOVEMBER 2017
TEMPAT
DKJ, KSAJS, UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
ANJURAN
PELAJAR KURSUS KETERAMPILAN MEMBACA (BMK 3033) SEMESTER 3 SESI 2017/2018
DENGAN KERJASAMA
FAKULTI SAINS KEMANUSIAAN (FSK)
PENGENALAN
Dalam era teknologi masa kini, proses pengajaran dan pembelajaran bukan sahaja tertumpu kepada penggunaan buku teks, kaedah pengajaran guru melalui penggunaan kapur tulis dan papan hitam sahaja, malah lebih daripada itu termasuklah penggunaan teknologi yang menyediakan pembelajaran secara interaktif bagi memupuk minat pelajar. Pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang efektif dapat dilihat melalui sejauh mana kebolehan guru-guru dalam menghasilkan P&P yang interaktif (Kamarul Azmi & Ab. Halim, 2007). Guru yang kreatif dan inovatif pula mestilah mempunyai persediaan daripada aspek pengetahuan dan kemahiran dalam P&P termasuk mengaitkan keseluruhan aspek tersebut di dalam penyampaian pengajarannya. Guru yang kreatif dan inovatif dalam P&P boleh dijadikan perintis kepada guru- guru yang lain kerana menggunakan sesuatu yang baru hasil daripada idea pemikiran sendiri ataupun adaptasi BBM sedia ada. Pengetahuan tentang pelbagai teknik bacaan dalam kalangan guru mampu membantu menyelesaikan masalah berkaitan kebolehbacaan di sesebuah kawasan. Setiap teknik ciptaan manusia pasti memiliki kelemahannya yang tersendiri. Guru perlu bijak memilih teknik yang ingin digunakan berdasarkan kesesuaiannya dengan situasi dan tahap intelektual pelajar yang ingin diajar. Guru yang bijak mengaplikasikan kekuatan dan kelemahan setiap teknik ini pasti akan dapat memanfaatkan sepenuhnya teknik-teknik ini seterusnya melahirkan pelajar yang cemerlang.. Oleh yang demikian, melalui teknik dan kaedah pengajaran dan pembelajaran dari guru sahaja belum dapat menjamin berlakunya proses pembelajaran yang berkesan tanpa melalui bahan bantu mengajar. Dalam matapelajaran matematik, bahan bantu mengajar memainkan peranan penting ke arah memahamkan konsep di dalam proses pengajaran selain daripada bertujuan untuk menarik minat pelajar.
SEBELUM
![]() |
Bekerjasama membuat alat bantuan mengajar menggunakan Kabus |
Siap dicantumkan
![]() |
Hampir Separuh Sudah Siap dengan
Membalutinya Menggunakan
Kertas Pembalut
|
Sudah Siap Hanya Menunggu
Penutupnya Sahaja Di balut
SELEPAS
![]() |
Hari Pameran, Segalanya Sudah Siap |
![]() |
Perbincangan Dilakukan Sebelum Memulakan Pameran |
![]() |
Bersiap Sedia Untuk Pameran |
![]() |
Bergambar Dengan Pensyarah Bersama Pameran Kami |
![]() |
Isi Yang Berada Di Dalam Kotak Yang Mempunyai Soalan |
Bahan Yang Digunakan Untuk Pameran Alat Bantuan Mengajar
![]() |
Contoh Teks Sejarah Malaysia |
![]() | ||
Contoh Teks Sejarah Dunia
|
![]() |
Contoh Teks Sejarah Islam |
Gambar Suasana Pameran
Alat Bantuan Mengajar
πππππππ






πππππππ
Semua Yang Terlibat Sangat Seronok dan Masing-Masing Dapat Mempelajarinya Bahawa Alat Bantuan Mengajar Tersebut Adalah Berbeza Mengikut Subjek Yang di Ajar.
No comments:
Post a Comment