Thursday, 7 December 2017

Laporan Hari Pameran







LAPORAN HARI PAMERAN
KARNIVAL INOVASI DAN KREATIVITI BBM BACAAN

 TARIKH
24 NOVEMBER 2017

TEMPAT
DKJ, KSAJS, UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS 

ANJURAN
PELAJAR KURSUS KETERAMPILAN MEMBACA (BMK 3033) SEMESTER 3 SESI 2017/2018

DENGAN KERJASAMA
FAKULTI SAINS KEMANUSIAAN (FSK)



 PENGENALAN
Dalam era teknologi masa kini, proses pengajaran dan pembelajaran bukan sahaja tertumpu kepada penggunaan buku teks, kaedah pengajaran guru melalui penggunaan kapur tulis dan papan hitam sahaja, malah lebih daripada itu termasuklah penggunaan teknologi yang menyediakan pembelajaran secara interaktif bagi memupuk minat pelajar. Pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang efektif dapat dilihat melalui sejauh mana kebolehan  guru-guru dalam menghasilkan P&P yang interaktif (Kamarul Azmi & Ab. Halim, 2007). Guru yang kreatif dan inovatif pula mestilah mempunyai persediaan daripada aspek pengetahuan  dan kemahiran dalam P&P termasuk mengaitkan keseluruhan aspek tersebut di dalam penyampaian  pengajarannya. Guru yang kreatif dan inovatif dalam P&P boleh dijadikan perintis kepada guru- guru yang lain kerana menggunakan sesuatu yang baru hasil daripada idea pemikiran sendiri ataupun adaptasi BBM sedia ada. Pengetahuan tentang pelbagai teknik bacaan dalam kalangan guru mampu membantu menyelesaikan masalah berkaitan kebolehbacaan di sesebuah kawasan. Setiap teknik ciptaan manusia pasti memiliki kelemahannya yang tersendiri. Guru perlu bijak memilih teknik yang ingin digunakan berdasarkan kesesuaiannya dengan situasi dan tahap intelektual pelajar yang ingin diajar. Guru yang bijak mengaplikasikan kekuatan dan kelemahan setiap teknik ini pasti akan dapat memanfaatkan sepenuhnya teknik-teknik ini seterusnya melahirkan pelajar yang cemerlang.. Oleh yang demikian, melalui teknik dan kaedah pengajaran dan pembelajaran dari guru sahaja belum dapat menjamin berlakunya proses pembelajaran yang berkesan tanpa melalui bahan bantu mengajar. Dalam matapelajaran matematik, bahan bantu mengajar memainkan peranan penting ke arah memahamkan konsep di dalam proses pengajaran selain daripada bertujuan untuk menarik minat pelajar.










SEBELUM


Bekerjasama membuat alat bantuan mengajar menggunakan Kabus
Bekerjasama membuat alat bantuan
 mengajar menggunakan Kabus


Siap dicantumkan



Hampir Separuh Sudah Siap dengan 
Membalutinya Menggunakan 
Kertas Pembalut




Sudah Siap Hanya Menunggu 
Penutupnya Sahaja Di balut











SELEPAS


Hari Pameran, Segalanya Sudah Siap


Perbincangan Dilakukan Sebelum
 Memulakan Pameran


Bersiap Sedia Untuk Pameran




Bergambar Dengan Pensyarah Bersama Pameran Kami

 






Isi Yang Berada Di Dalam Kotak
Yang Mempunyai Soalan














Bahan Yang Digunakan Untuk Pameran Alat Bantuan Mengajar






Contoh Teks Sejarah Malaysia












Contoh Teks Sejarah Dunia







Contoh Teks
Sejarah Asia Tenggara





























Contoh Teks Sejarah Islam












Gambar Suasana Pameran 
Alat Bantuan Mengajar 

πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“










πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“πŸ’“

Semua Yang Terlibat Sangat Seronok dan Masing-Masing Dapat Mempelajarinya Bahawa Alat Bantuan Mengajar Tersebut Adalah Berbeza Mengikut Subjek Yang di Ajar.





















No comments:

Post a Comment